Portada dun LP de Bolero |
Maurice Ravel foi un dos máis grandes compositores franceses. Sen dúbida, a súa peza máis coñecida é "O Bolero". Algúns ata cren que o
título da obra é "O Bolero de Ravel". Tivo un éxito rotundo desde a súa estrea.
O Bolero é a peza de música clásica que xera maiores ingresos á
Sociedade de Autores en Francia (ata 1993 ocupou o nº 1), ingresa millóns de
euros de beneficios por dereitos de autor.
O destino deses millóns non deixa de ser sorprendente. Ravel nunca
casou, nin tivo fillos. O seu irmán Edouard herdou os seus dereitos á
morte de Ravel, en 1937.
En 1954, Edouard tivo un accidente de tráfico xunto á súa muller.
Necesitados de coidados médicos constantes, contrataron á enfermeira
Jeanne Taverne e o seu marido, Alexandre, antigo mineiro e barbeiro que pasou a exercer como chófer da familia Ravel.
Á morte da esposa de Edouard, o matrimonio Taberne xa se instalou para sempre na casa de Edouard.
En 1957, Edouard marchou a Paris, polo 20 aniversario da morte do seu
irmán. Anunciou a súa intención de doar a París o 80% dos dereitos de
Ravel para a instauración dun premio, unha especie de Nobel da música. Toda a familia de Ravel estivo dacordo con esta proposta.
Pouco antes de morrer Édouard Ravel cambia o seu testamento e concede todos os dereitos do Bolero ao matrimonio Taverne. O resto da familia Ravel non o tomou nada ben a decisión e levaron o caso aos tribunais.
No
preito pola herdanza, os Taverne asócianse cun agudo avogado e
dirixente da
Sociedade de Autores de Francia (SECAM), Jean-Xaques Lemoine. Este decidiu paralizar a repartición destes ingresos ata que terminase o xuízo. O xuízo durou case unha década e Jeanne Taverne non viviu para ver o
final. Morreu en 1964, e o seu marido, Alexandre Taverne, continuou a
pelexa xudicial. En 1970 o último tribunal de apelación francés ditou sentenza. Alexandre
Taverne, o marido da enfermeira do irmán do compositor, era o lexítimo
herdeiro de Maurice Ravel. O antigo mineiro atopou unha mina de ouro.
Durante os anos que durou o xuízo, os dereitos de autor do Bolero
xeraran unha inmensa fortuna, equivalente a uns 6 millóns de euros
actuais. Aos poucos días de terminar o xuízo, Lemoine despediuse de
SACEM e montou unha nova empresa. O seu primeiro cliente foi Alexandre
Taverne.
Jean-Jacques
Lemoine e Alexandre Taverne, non contentos cos dereitos de autor, expuxeron unha demanda contra o
editor de Ravel. Segundo eles, o editor fixera un contrato fraudulento a
Ravel, segundo o cal o editor levaba un 75% dos beneficios, cando o
normal na época era unha terceira parte. Tamén gañaron ese xuízo.
O herdeiro do editor de Ravel (propietario do 25% dos dereitos de autor cos que se quedou despois de perder o xuízo) critica a forma en que estas persoas
están aproveitando o talento de Ravel. El con todo non tivo ningún pudor
en mover fíos no goberno para que se promulgase unha lei que aumentase o
período de tempo de explotación dos dereitos de autor, de poder
explotalos 50 anos pasouse a 70 anos, e aínda conseguiu 15 máis por ser unha obra estreadas entre as dúas Guerras Mundiais. Unha obra que estreou en 1928 vai seguir xerando dereitos de autor ata o ano 2013.
En
1972 Lemoine aumentou aínda máis a seu parte do negocio. Creou unha
empresa, ARIMA, á que por razóns aínda sen explicar, Alexandre Taverne e
a súa filla, Georgette Taverne, cederon a maior parte da propiedade dos
dereitos de autor de Ravel.
A partir deste punto, a repartición dos ingresos convértese nun misterio.
Segundo a familia Taverne, a maior parte do diñeiro é para Lemoine e
eles non cobraron nin un euro desde fai anos. A empresa ARIMA cambia a
súa sede de paraíso en paraíso fiscal: primeiro en Xibraltar, despois
nas Illas Virxes. Jean Jacques Lemoine sae de escena e dedícase a gozar
da súa inmensa fortuna en Mónaco, onde "ao parecer" aínda vive, preto de
cumprir os cen anos.
A día de hoxe, a situación non é clara. Teoricamente, a neta da
enfermeira do irmán de Ravel é a propietaria dos dereitos de autor.
Aínda que ela di que non é así. Neste proceso maquiavélico, entre
demandas e creacións de empresas, Lemoine foi apropiándose de maiores
porcentaxes do total dos ingresos (estamos falando de máis de 2 millóns
de euros anuais). Actualmente non se sabe que está ocorrendo co diñeiro que aínda segue
xerando "O Bolero" de Ravel.
A orixe deste diñeiro, lembremos, está no ballet "O Bolero". Ravel recibira o encargo de realizar un ballet con temática española. Co nome de "Fandango", inicialmente Ravel pretendía orquestrar algúns fragmentos de obra "Iberia", do compositor español Isaac Albéniz. Con todo, a metade de
tarefa decatouse de que a orquestación estaba protexida con dereitos de
autor e que xa se fixera cos dereitos outro compositor español.
Así, por necesidade, tivo que comezar de cero e cambiar a súa primeira idea. Ravel acabou
realizando a peza que hoxe en día coñecemos como "O Bolero de Ravel". O Bolero, unha peza que naceu por culpa dos dereitos de autor, e cuxos
dereitos deron, e seguirán dando quebradizos de cabeza (e euros).
En
resumo, calquera diñeiro que paguemos hoxe por adquirir un CD do Bolero de
Ravel, irá aos petos -e nun paraiso fiscal- dunha xente que nin sequera
coñeceu en persoa ao compositor nin ten ningunha relación de parentesco con él.